• Domovská strana
  • 1. Al-Fátiha-Otevíratelka
  • Význam klíčových slov
    • Alláh
    • Satan
    • Milosrdný, Slitovný
    • Dín či náboženství
    • Íbádah či uctívání
    • Hudá či vedení
  • Úvahy o Surat Al-Fátiha
    • Verš č. 1
    • Verš č. 2
    • Verš č. 3
    • Verš č. 4
    • Verš č. 5
    • Verš č. 6-7
  • 2. Al- Baqara - Kráva
  • Vyznám klíčových slov
    • Alif-Lám-Mím
    • Taqwá či zbožnost

4. Králi a Vládci dne Soudného !

Malik / Málik jawm ad-Dín

  At-Tabarího výklad verše مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ  se zabývá dvěma způsoby recitace slova malik, které pochází z arabského kořene m-l-k, zahrnujícího jak koncept vlastnictví, tak i královské autority. Varianta „Malik“, tedy Král, zdůrazňuje Boží svrchovanost, jehož moc se projevuje absolutní nadvládou nad stvořením, zatímco druhá forma „Málik“, tedy Vlastník, akcentuje Boží postavení Soudce a vrchního Vládce v Soudný den.

Tento lingvistický a teologický posun získává zvláštní význam v kontextu předcházejícího verše, kde je použit pojem Rabb, jenž vyjadřuje péči, udržení a celkovou správu stvoření. Přechod od Rabb k Malik tak naznačuje, že Bůh není pouze udržovatelem světa, ale především absolutním Králem, který na konci všeho vykoná konečnou autoritu a spravedlnost. Bůh je zároveň udržitelem i soudcem, což dokládají významové nuance těchto slov, jež poskytují hlubší porozumění Jeho přívlastkům.

Ačkoliv Alláh může některým udělit dočasnou moc v tomto pomíjivém světě, v Soudný den se všechny pozemské tituly a vláda rozplynou. Světská nadvláda není ničím jiným než přechodnou přízní, udělenou výhradně podle Jeho vůle – stejně rychle, jak byla dána, může být odejmuta. Vládnutí v tomto světě je tak jen zkouškou: vládcům bude vyžádáno, jak naložili s důvěrou, která jim byla svěřena, zatímco ti, kdo pod jejich vládou žili, budou dotázáni, zda mlčky přijímali nespravedlnost, nebo statečně stáli za pravdou.


Jednou přišel muž k jednomu spravedlivému člověku a zeptal se: „Chci vědět, zda patřím mezi ty, kteří touží po tomto světském světě, nebo mezi ty, kteří si uvědomují posmrtný život.“ Spravedlivý muž odpověděl klidně: „Alláh, ve své nekonečné milosti, neměří tvou hodnotu podle názorů ostatních. Každý nese svou vlastní váhu: člověk může oklamat své okolí, ale sám sebe neobelstí. Tvé srdce odhalí, kam skutečně patříš.“ Když muž trval na tom, jak to má poznat, služebník mu řekl: „Když k tobě přijde někdo, kdo ti dává peníze, a jiný přijde, aby od tebe peníze vzal, z kterého z nich se tvé srdce raduje?“ Muž mlčky sklopil zrak. Služebník pak dodal: „Jestliže tě těší ten, kdo ti dává peníze, patříš do světa pomíjivého. Pokud se však raduješ z toho, kdo přijímá tvou dobročinnost, pak patříš do života věčného. Člověk se raduje z toho, co je mu drahé: ten, kdo ti dává peníze, ti přibližuje světské bohatství, zatímco ten, kdo přijímá tvé dary, ti přibližuje posmrtný život. Pokud skutečně patříš k věčnosti, raduj se více z toho, kdo od tebe bere, než z toho, kdo ti dává.“

Někteří spravedliví, když je někdo požádal o dobročinnost, říkávali s radostí: „Vítej, ó nositeli mých zásluh do posmrtného života,“ a vítali takového člověka s vděčností a pohostinností.

Copyright © 2025 KoranVyznam - All Rights Reserved.

Powered by

This website uses cookies.

We use cookies to analyze website traffic and optimize your website experience. By accepting our use of cookies, your data will be aggregated with all other user data.

Accept