• Domovská strana
  • 1. Al-Fátiha-Otevíratelka
  • Význam klíčových slov
    • Alláh
    • Satan
    • Milosrdný, Slitovný
    • Dín či náboženství
    • Íbádah či uctívání
    • Hudá či vedení
  • Úvahy o Surat Al-Fátiha
    • Verš č. 1
    • Verš č. 2
    • Verš č. 3
    • Verš č. 4
    • Verš č. 5
    • Verš č. 6-7
  • 2. Al- Baqara - Kráva
  • Vyznám klíčových slov
    • Alif-Lám-Mím
    • Taqwá či zbožnost

Podstata uctívání

Od pouhého stvoření (ʿAbd) k vědomému uctívání (ʿÁbid)

Arabský termín ʿabd (عبد) jazykově znamená „otrok“ ve smyslu podřízenosti a oddanosti. Vyjadřuje postoj bytosti, která se zcela odevzdává vyšší vůli a autoritě. Zajímavým dokladem původního významu je staré úsloví, jež říká, že „cesta je muabbad(é)“ – tedy doslova vyšlapaná a udupaná mnoha kroky, podmaněná a pokorná. Tento výraz nese konotace stavu, kdy se něco stává poddajným a přijímá své určení.

V koránském kontextu však termín ʿabd vyjadřuje základní podstatu každého stvoření – univerzální stav, který spojuje hvězdy, zvířata i lidstvo v harmonickém řádu vesmíru. Jak uvádí Korán:

„Žádná bytost na nebesích ani na zemi nepřichází k (Alláhovi), Milostivému, jinak než ve stavu ʿabd.“ (19:93)

Je nezbytné pochopit, že tento výraz neznamená otroctví v utlačujícím smyslu, jak jej známe ze zkušeností dějin, ale spíše poukazuje na naši přirozenou podřízenost zákonům, které řídí celé stvoření. Náš status jako ʿabd tak odhaluje, že žijeme v souladu s božským řádem, jenž rozsáhle objímá vesmír a dává každé bytosti její místo a účel.


Přechod od pouhé existence ke svobodné oddanosti

Uvnitř této přirozené podstaty spočívá síla svobodné vůle. Každý, kdo se rozhodne překonat obyčejnou existenci a vědomě přijmout vyšší smysl života, prožívá hlubokou proměnu. Tento vědomý akt oddanosti se nazývá ʿibáda (عبادة) a vyjadřuje dobrovolné a upřímné uctívání. V kontrastu k nucené podřízenosti vyplývá ʿibáda ze srdce, z uvědomění si existence Stvořitele a touhy nalézt k Němu cestu.

Dalším pojmem, který tento duchovní stav charakterizuje, je ´ubúdijja – výraz popisující stav člověka, který se z lásky a úcty zcela odevzdává svému Pánu. Tento termín implikuje absolutní pokoru srdce i těla; duše se sklání před Boží velebností a uznává, že veškerá moc a důstojnost náleží pouze Jemu. Právě tímto uznáním se paradoxně rodí skutečná vznešenost.

„Já jsem nevytvořil džiny a lidi, leda aby Mě uctívali.“ (51:56)

Tento verš není příkazem slepé poslušnosti či zavedením rigidní hierarchie – je to výzva k osobnímu, promyšlenému rozhodnutí každého jedince. Znamená to, že jsme vyzváni pozvednout se z původního stavu ʿabd – stavu, který definuje základní podstatu stvoření – do stavu ʿábid, tedy vědomého uctívání, kdy náš život zasvěcujeme morální integritě a hluboké oddanosti.

Stvořitel o takových lidech promlouvá jako o „Mých bytostech“ či „Mých služebnících“. V Koránu jsou popisováni následovně:

> „Služebníci Milosrdného jsou ti, kdož pokorně kráčejí zemí, a když jsou osloveni pošetilými, odpovídají: ‚Mír s vámi!‘ …   > jsou to ti, kteří noc tráví v uctívání svého Pána …   > a ti, kteří při vydáních svého majetku nerozhazují ani neskrblí, nýbrž volí střední cestu …   > a ti, kteří vedle Boha nevzývají žádná jiná božstva, nezabíjejí ani jednu duši …   > a nesmilní …   > a ti, kteří nevydávají křivá svědectví …   > a když míjí marnost, činí tak s ctihodným odstupem …   > a ti, kteří k připomenutí znamení svého Pána neztěžují své srdce lhostejností.   > A ti, kteří se modlí: Pane náš! Daruj nám manželky a potomstvo, ať u nich najdeme útěchu a učiň nás vzorem pro ty, kteří Tě uvědomují.‘“ (25:63-76)

Copyright © 2025 KoranVyznam - All Rights Reserved.

Powered by

This website uses cookies.

We use cookies to analyze website traffic and optimize your website experience. By accepting our use of cookies, your data will be aggregated with all other user data.

Accept