• Domovská strana
  • 1. Al-Fátiha-Otevíratelka
  • Význam klíčových slov
    • Alláh
    • Satan
    • Milosrdný, Slitovný
    • Dín či náboženství
    • Íbádah či uctívání
    • Hudá či vedení
  • Úvahy o Surat Al-Fátiha
    • Verš č. 1
    • Verš č. 2
    • Verš č. 3
    • Verš č. 4
    • Verš č. 5
    • Verš č. 6-7
    • 2. Al-Baqara - Kráva 1-5
  • Vyznám klíčových slov
    • Alif-Lám-Mím

Etymologické kořeny jména „Alláh“

  

Z jazykového hlediska existují různé teorie o původu slova Alláh. Někteří filologové soudí, že jde o slovo prvotní (neodvozené), vzniklé „samo o sobě“ pro označení jediného Boha. Jiní – mezi nimi například slavný gramatik Síbawajh – však zastávají názor, že Alláh je odvozeninou. V tomto pojetí vzniklo slovo Alláh spojením určitého členu al-(„ten“) se slovem iláh („bůh“), tedy z výrazu al-iláh, který se v běžné mluvě semknul v podobě Alláh ve významu „Ten Bůh“ čili „jediný pravý Bůh“. Tato teorie je podpořena skutečností, že obdobné jméno Boha existuje i v příbuzných semitských jazycích – např. v aramejštině Aláhá (אלהא) nebo v hebrejštině Eloah (אלוהּ).  Jméno Elohim se v arabských překladech Bible překládá jako Allah, protože představuje tradiční označení Všemohoucího Boha u arabsky mluvících Židů i křesťanů. 


Mnozí učenci se pokoušeli odvodit jméno Alláh z určitých slovesných kořenů, které by odrážely podstatu Boží. Pokud by tedy Alláh bylo odvozené jméno, často se zmiňují následující možnosti:

  • z kořene ʾa-la-ha („uctívat“) – pak by Alláh nesl význam „Ten, kdo jedinečně zasluhuje uctívání“. Tento výklad odpovídá skutečnosti, že iláh znamená obecně „bůh/božstvo“, zatímco s určitým členem al-iláh označuje jediného Boha hodného uctívání, z čehož vzniklo právě jméno Alláh.
  • ze slova taʾallaha („oddávat se [bohu]“) – tj. prokazovat náboženskou oddanost. Takové chápání se odráží i v klíčovém monoteistickém vyznání víry „lá iláha illá-lláh“ (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ, „Není žádné božstvo hodné uctívání kromě Alláha“), které vyjadřuje výlučnou oddanost jedinému Bohu. Někteří lingvisté uvádějí, že s tímto kořenem souvisí i význam “být upokojen a oddán”, neboť srdce nalézají klid v připomínání Boha.
  • z kořene wa-la-ha („být ohromen, fascinován, planout láskou“) – tento výklad zdůrazňuje moment, kdy je lidská mysl naplněna úžasem při rozjímání nad Jeho stvořením. Slovo walaha implikuje i intenzivní cit podobný lásce dítěte k matce. 


Alláh v předislámské Arábii a mylné tvrzení o „bohu Měsíce“ 

Na rozdíl od některých běžných mýtů není jméno Alláh spojeno s žádným nebeským tělesem – ať už jde o Měsíc či jinou planetu. Představa, že Alláh byl původně měsíčním bohem Arabů postrádá podporu v islámské tradici či klasické arabské literatuře. 

Naopak, ještě před příchodem islámu do Arábie byla víra v Alláha jako v Nejvyšší bytost pevně zakořeněná. Mezi mnoha božstvy uctívanými v té době byl Alláh vnímán jako stvořitelský Bůh, vládce a udržovatel celého vesmíru. Arabští pohané uznávali Alláha za Nejvyššího pána a své modly – například bohyně al-Lát, Manát a al-ʿUzzá – považovali spíše za prostředníky či "dcery Alláha" než za bytosti Jemu rovnocenné.

Odborné studie dokládají, že pro předislámské Araby nebyl Alláh jen jedním z menších božstev. Vnímali jej jako Nejvyšší princip, ke kterému se obraceli se svým uctíváním. Korán tuto skutečnost potvrzuje, když uvádí slova pohanů: „My jim [těm modlám] sloužíme jen proto, aby nás přiblížili k Alláhovi.“ (39:3) Tímto veršem je jasně patrné, že Alláh byl uctíván v nejvyšší roli, byť s pomocí prostředníků, kteří měli napomoci lidem v jejich duchovním propojení s Ním.

Tento koncept Nejvyššího Boha byl hluboce zakořeněn i v arabské poezii a ústní tradici. Již proslulý předislámský básník ʿAntara ibn Šaddád al-ʿAbsí ve svých verších zmiňuje Alláha způsobem, který potvrzuje Jeho nadřazenost nad celým stvořením. V jedné pasáži ʿAntara chválí statečné jezdce svého kmene slovy: „Nechť Alláh nikdy neoddálí od mých očí tyto vznešené bojovníky – jsou to lidé, když se pohybují na zemi, ale džinové, když nasednou do sedel!“

Básník tím živě líčí jejich téměř nadlidskou odvahu, přirovnávaje je k mýtickým džinům, přičemž své přání rámuje invokací Alláha („nechť Alláh nedopustí, aby…“). I tento pohanský hrdina vzývá Nejvyšší moc, jejíž požehnání si žádá pro to, co považuje za cenné a vznešené. Tento a mnohé další příklady ukazují, že pojem Alláh jako univerzální Stvořitel a Pán byl Arabům znám dávno před nástupem islámu – i když tehdy vedle Něho uctívali i nižší božstva.

Sám koránský text potvrzuje tuto skutečnost, neboť jednoznačně zakazuje uctívat slunce či měsíc a naopak nabádá k uctívání jejich Stvořitele:


„Mezi Jeho znamení patří noc a den, slunce a měsíc. Neklaňte se slunci ani měsíci, ale klaňte se Alláhovi, který je stvořil, jste-li to právě Jeho, koho uctíváte.“ (41:37)

בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃ فِي الْبَدْءِ خَلَقَ اللهُ السَّمَاوَاتِ وَالارْضَ Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.


Bible: Genesis 1

Copyright © 2025 KoranVyznam - All Rights Reserved.

Powered by

This website uses cookies.

We use cookies to analyze website traffic and optimize your website experience. By accepting our use of cookies, your data will be aggregated with all other user data.

Accept